ProZorro. Картель забрав 85% найбільших дорожніх підрядів України з початку сезону 2020 року (Наші Гроші)

У перші два весняні місяці будівельного сезону в Україні нарешті провели достатню кількість тендерів на ремонт доріг, щоб з впевненістю констатувати тенденції. Сьогодні перша:

Картель узурпував тендери Укравтодору

У березні-квітні 2020 року на ремонт та експлуатаційне утримання доріг в Україні провели тендери на 24,26 млрд грн. З цієї суми невелика група фаворитів Укравтодору, об’єднаних під дахом Національної асоціації дорожників України, отримала левову частку – 20,40 млрд грн., або 85%.

Решту 15% отримали або регіональні фаворити накшталт «Славдорстроя» в Донецькій області чи «ШБУ-77» в Закарпатській, або компанії, що прорвались на тендери через заточки Укравтодору після їх оскаржень в АМКУ – наприклад «Рома» чи «Мікстрансбуд».

Найбільші дорожні підрядники у березні-квітні* (жирним виділено членів НАДУ)

Квітень, грнБерезень, грнЗагалом, грн
«Onur taahhut»011 918 000 00011 918 000 000
ТОВ «Онур Конструкціон Інтернешнл»1 821 711 8131 171 959 3312 993 671 144
ТОВ «Автомагістраль-Південь»2 829 432 09702 829 432 097
ТОВ «Ростдорстрой» 816 990 0000816 990 000
ТОВ «Техно-Буд-Центр» 580 825 773229 258 300810 084 073
ТОВ «Славдорстрой»343 546 444325 975 100669 521 544
ТОВ «Шляхове будівництво «Альтком»629 066 3180629 066 318
ПП «Рома»0438 043 000438 043 000
ТОВ «СУНП «Автострада»0403 499 000403 499 000
ТОВ «Еко-буд-трейд»354 193 7060354 193 706
ТОВ «СТЛ+М»154 200 000199 920 000354 120 000
Консорціум «Мікстрансбуд»274 999 9990274 999 999
ТОВ «ШБУ-77»239 657 7540239 657 754
ПП «Будгарант-7»237 485 5260237 485 526
ПрАТ «Хмельницьке ШБУ №56»226 342 9870226 342 987
ТОВ «ШБУ № 14»0219 279 575219 279 575
ДП «Екранбуд» ТзОВ «Екран»0218 369 999218 369 999
ТОВ «Шляховик-Т»0212 500 000212 500 000
ТОВ «Березівкаагрошляхбуд»208 680 0000208 680 000
КП М. Харкова «Шляхрембуд»0202 663 928202 663 928

*В таблицю попали компанії, що отримали підряди на 200 млн грн і більше. До аналізу з системи «Прозоро» було взято контракти більші від 20 млн грн.

Нагадаємо, з початку 2020 року Укравтодор впровадив у своїй тендерній документації дуже жорсткі вимоги до учасників ринку. За словами голови відомства Олександра Кубракова, вони спрямовані на обмеження кількості компаній, що можуть брати участь у ремонті великих трас. Обмеження полягають у наступному:

  • Якщо у тендері на капремонт державної траси треба виконати певні види робіт на 1 млрд грн, то учасник повинен довести, що у останні 3-5 років виконував такі самі види робіт у обсязі 100% саме по угодам на капремонт державних трас (а не регіональних чи територіальних). Заточка полягає у тому, що у цей період Укравтодор з власних причин дуже рідко проводив тендери на капремонт доріг, обмежуючись поточним середнім ремонтом. А ті підряди по капремонту/реконструкції що були – були отримані саме лідерами картелю.
  • Доводити досвід виконання аналогічних робіт можна тільки по контрактам, які виконані на 85%. Заточка полягає у тому, що основною причиною невиконання підрядів є відсутність фінансування з боку Укравтодору. Тобто здебільшого замовник сам регулює у яких підрядників буде подолано 85% рубіж, через який не пролізав навіть член НАДУ «Альтком».
  • Укрупнення капремонтних підрядів до сум понад півмільярда гривень. Заточка аналогічна попереднім – потрібно назбирати велику кількість виконаних контрактів, тоді як їх має обмежена кількість фірм.
  • Підтверджувати виконання контрактів потрібно відгуками від замовника, отриманими на момент оголошення тендеру, на який цей відгук потрібно надати. Заточка полягає у тому, що відгуки надають регіональні філії Укравтодору, а самі ці відгуки ніяк не регламентовані. Тож якщо Укравтодор не бажає, аби певна компанія потрапила на його тендер наприклад у Кіровоградській області, то фірма може з запізненням отримати відгук від філії Укравтодору у Запорізькій області по контракту, який вона збирається подати на кіровоградські торги.
  • Мати асфальтобетонний завод на відстані до 150 км від місця ремонту вже на момент оголошення тендеру. Заточка полягає у тому, що таким чином фірми ставляться у залежність від власників стаціонарних АБЗ. Якщо ці власники з певних причин чи домовленостей не захочуть укладати угоди з учасником торгів про гарантію поставок йому асфальту, то фірма не зможе взагалі взяти участь в тендері. Навіть якщо вона має мобільний АБЗ, який зараз знаходиться в іншому регіоні, але його можна швидко перевезти на місце нового ремонту у випадку перемоги.

Ці заточки є антиконкурентними і Антимонопольний комітет зайняв однозначну позицію – зносити дискримінаційні вимоги, якщо до Тендерної колегії надходять на них скарги. Відтак картелю і Укравтодору доводиться йти на певні домовленості з окремими скаржниками, аби вони відкликали обгрунтовані скарги.

Джерело: Наші Гроші

Поширити: