Анбандлінг: місія буде здійснена? (Вечірні Вісті)

Виконання умов Третього енергопакету ЄС, яке взяла на себе Україна, передбачає в тому числі й проведення анбандлінгу «Нафтогазу». І хоча компанія ще в 2015 році склала план реформування, згідно з яким від НАК мають відокремитися три незалежні структури з транспортування, зберігання та розподілу й реалізації природного палива, процес йде повільно і з затримками. Настільки, що наприкінці минулого року Єврокомісія, Світовий банк та Енергетичне співтовариство зажадали прискорення анбандлінгу «Нафтогазу». І ось минулого тижня керівник НАК Андрій Коболєв пообіцяв, що до кінця року цей процес буде завершено й залучено до управління українською ГТС іноземного оператора.

Монополістичні амбіції «Нафтогаз» демонструє давно. Ця державна компанія наразі не тільки видобуває, зберігає та транспортує блакитне паливо, а й має намір, потіснивши облгази, ще взятися за безпосереднє постачання газу населенню. Так би мовити, для завершення процесу зосередження всієї газової сфери в одних руках.

НАК відхрещувався від анбандлінгу, як чорт від ладану, ще тому, що розставання з «дочкою» – «Укртрансгазом» означало втрату привабливого ланцюжка з відтінком корупційної складової. Схема дозволяє «Нафтогазу» штучно завищувати результати своєї діяльності завдяки так званим небалансам. І хоч у цьому випадку «дочка» демонструє збитки, але її стопроцентний акціонер вдало реалізував схему підміни реалізації газу для виробництва тепла для населення продажем за вдвічі вищою ціною.

Тим не менше, з підштовхуванням з боку Заходу та постійними суперечками між урядом та НАК, восени 2016-го був створений нібито незалежний оператор української ГТС – «Магістральні газопроводи України» (МГУ). І тільки в 2018 році Кабмін завершив процес реєстрації, а також призначив наглядову раду нового незалежного оператора ГТС. Також був затверджений план корпоративного управління цією компанією і вирішено питання її фінансування… шляхом передачі МГУ до управління «Нафтогазу». Під контролем НАК оператор перебуватиме до того часу, коли будуть створені умови для переходу «Укртрансгазу» під оперативний контроль МГУ. Ця ціль, згідно з задумом Кабміну, мала бути реалізована шляхом призначення членів наглядової ради МГУ (які симпатизують плану анбандлінгу «Нафтогазу» в сценарії уряду) наглядовою радою АТ «Укртрансгаз» (що контролюється «Нафтогазом», який, у свою чергу, має намір передати магістральні газопроводи до підзвітної НАК компанії «Оператор ГТС України»).

Також минулого року було створено й ще одну структуру «Оператор газосховищ України», до якої було переведено персонал з «Укртрансгазу» та передано необхідні активи для завершення підготовчого етапу процесу відокремлення.

Тобто бурхлива діяльність з підготовки до анбандлінгу відбувається, але виключно на папері. Та й дроблення «Нафтогазу» більше нагадує банальну показуху для Заходу, де незалежність структур від НАК фігуруватиме лише на папері.

За словами екс-міністра ЖКГ Олексія КУЧЕРЕНКА, процес анбандлінгу у виконанні НАК є не більш ніж інсценуванням.

«Якщо б анбандлінг був проведений по-справжньому, це були б реальні ринкові перетворення в газовій сфері. В Україні ж, по суті, ринок газу так і не з’явився. І про те, що до нас зайдуть незалежні іноземні оператори, навіть говорити не доводиться, адже ті претенденти, яких нам час від часу демонструють, так чи інакше афілійовані з керівниками НАК.

До речі, саме через процес імітації анбандлінгу досі не сформована ринкова ціна на газ – для промисловості вартість блакитного палива стала захмарною. А тепер під неї Меморандумом із МВФ прив’язали й тарифи на блакитне паливо для населення, які з 1 травня мають вирости ще на 15%, а з 1 січня наступного року дорівнюватимуть ціні ресурсу для промисловості», – констатував він у коментарі «ВВ».

Експерт також нагадав, що у 2015-му ставка тарифу на транзит газу була підвищена НКРЕКП з 2,7 долара до 12,47 долара за тисячу кубометрів. А наприкінці минулого року регулятор ухвалив рішення про зниження тарифів на транспортування газу для всіх транскордонних точок входу в ГТС в 2,1 раза – з 12,47 до 6,04 долара за тисячу кубометрів.

«Ці маніпуляції НКРЕКП імені Вовка-Кривенко з ціною на транзит не стосувалися «Газпрому», який весь цей час сплачував вартість транспортування блакитного палива за контрактом. Це підтверджує й «Нафтогаз», який переплату зараховує як погашення пені в рахунок заборгованості росмонополіста згідно із арбітражним рішенням від 28 лютого 2018 року. Складається враження, що підвищення, а потім зниження вартості транзиту вдвічі стало додатковим джерелом збагачення певної кількості людей. А крайнім буде «Укртрансгаз», який вже зараз каже, що від зниження тарифів на транзит тільки в цьому році втратить щонайменше 22 млрд грн», – підкреслив Олексій Кучеренко, додавши, що в цілому ігри «Нафтогазу» є схемою викачування грошей зі споживачів та додатковий податок для них, який частково направлявся на обслуговування зовнішніх боргів, а частково – на обслуговування фінансових схем із газом.

Своєю чергою експерт з енергетичних питань Валентин ЗЕМЛЯНСЬКИЙ констатував, що в нинішньому році влаштовувати танці з бубнами навколо анбандлінгу, як би того не хотілося керівникам «Нафтогазу», вже не вдасться. Адже наприкінці року спливає термін дії контракту на транспортування газу між Україною та РФ.

«Якщо своєчасно зі структури «Нафтогазу» не буде відокремлений «Укртрансгаз» та не буде створений сертифікований оператор, це поставить під загрозу подальший транзит російського газу в напрямку ЄС. Європейські компанії не підуть в Україну, доки тут не будуть виконані всі процедури, а запевнення і гарантії з боку України банально відмітатимуться. Тобто зараз питання стоїть жорстко: або виконання Третього енергопакету, або жодного консорціуму, вливання грошей та заходу західних інвесторів. Європа хоче отримати гарантії постачання газу і не хоче повторення ситуації десятирічної давнини, коли, шантажуючи Україну, Росія примусила мерзнути й ЄС. І гарантією в цьому разі також є угода, яка має бути підписана в тристоронньому форматі. Інакше ці сторони домовляться між собою, а ми опинимося в ситуації «без мене мене оженили», – повідомив він «ВВ».

Експерт зазначив, що український маршрут у глобальних поставках російського газу на європейський ринок хоч і втрачає свою ключову роль, але тим не менш розглядається як один із варіантів доставки блакитного палива до країн Східної Європи й навіть Італії. Тому транзит територією України, попри заяви різних чиновників, так чи інакше зберігатиметься. Питання тільки в тому – в яких обсягах та на яких умовах.

«І якщо пан Коболєв хоче, щоб умови були дійсно європейськими, анбандлінг у такому разі гостро необхідний. Якщо ж ми далі хочемо йти в фарватері контрактів, які будуть підписані в результаті досягнутих домовленостей між РФ і ЄС і які ми будемо зобов’язані виконувати, тоді й далі можна розповідати про складнощі, з якими стикається «Нафтогаз» при відокремленні «Укртрансгазу», – підкреслив Валентин Землянський.

Експерти впевнені, що переговори в тристоронньому форматі Україна-ЄС-РФ, черговий раунд яких відбудеться 21 січня в Брюсселі, поки не будуть результативними.

«Поки що зустрічі носитимуть більш ознайомчо-інформаційний характер. Процес перемовин затягнеться до президентських виборів, після яких можуть бути ухвалені якісь доленосні рішення», – вважає Валентин Землянський.

Аріна МАРТОВА

Джерело: Вечірні Вісті

Поширити: