Система публічних закупівель в Україні: коли все ProZorro (Економічна правда)

Боротьба з корупцією наразі є одним із найпріоритетніших питань державної політики України. Донедавна система державних закупівель була однією із найбільш корумпованих ланок, яка трималася лише на особистих домовленостях і закритості, що відкривало широкі можливості для різного роду махінацій, і залишало за бортом достойних учасників процесу, які бажали працювати прозоро.

Події на Майдані стали точкою відліку новітньої історії України, надихнувши підприємців і активістів, які бажали змін на краще, на пошук інструментів, які б допомогли державі дихати з новою силою.

Державні закупівлі, які в “попередньому житті” нашої країни були чи не найбільш тіньовою системою, одними з перших потребували належного регулювання. Адже боротьба з корупцією – це те, що дає позитивний результат для країни в цілому.

Всі бачать все – таким став головний принцип творців системи електронних державних закупівель ProZorro.  Система ProZorro і справді дозволила тримати всю інформацію про закупівлі у відкритому вигляді. Сьогодні будь-який громадянин України, а не лише учасник тендерів, може слідкувати за чесністю державних закупівель.

Впровадження електронної системи ProZorro, з одного боку, зменшує корупцію, а з іншого – підвищує ефективність закупівель.

 

За рахунок росту конкуренції  зменшується ціна і підвищується якість. “Чим більшою буде конкуренція, тим більше буде заходити прозорого бізнесу, який створює робочі місця, платить податки, тим, звичайно, буде краще для всіх нас і для економіки в цілому”, – зауважує Максим Нефьодов, заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України.

Наочний приклад продемонстрували в ПАТ “Укргазвидобування”, що є унікальним учасником системи ProZorro, який виступає і як замовник , і як постачальник.

Велика конкуретність торгів (майже в півтора рази більша, ніж середня по країні) дозволила компанії посісти перше місце у рейтингу щодо розміру заощадження коштів.

 

Як зазначив Андрій Токар, директор з закупівель ПАТ “Укргазвидобування”:
“З самого початку використання системи ProZorro УГВ вдалося зайняти лідерську позицію.
Для нас використання цієї системи не просто суттєва економія в наших закупівля, а найголовніше –мінімізація корупційної складової та підвищення ефективності в закупівельному процесі”.

Головними перевагами електронної системи є економія державних грошей і часу (закупівельникам не потрібно аналізувати всіх постачальників, вони розглядають тільки того, хто зробив кращу пропозицію), прозорість і відкритість, зручність використання, як для постачальників, так і для закупівельників, мобільність, можливість доступу до системі з будь-якої точки країни і без зайвої паперової тяганини.

Крім того, для постачальників продажі через систему ProZorro вигідні ще й тому, що в ній можна знайти покупця з будь-якого регіону країни, а зустрічатися з усіма особисто нема необхідності.

Для того, щоб зробити процес закупівель максимально публічним, було вирішено створити мультиплатформенну систему, до складу якої увійшло близько десяти електронних майданчиків.

До ProZorro і зараз продовжують долучатися нові учасники. Так, закупівлі тепер проводяться і на Українській універсальній біржі.

“УУБ активно підтримує впровадження електронних торгів в сфері державного управління. Ми вже тривалий час проводимо електронні аукціони з реалізації майна банків, які перебувають у стадії ліквідації, також одними з перших почали проводити електронні торги з реалізації державного та комунального майна.

Тепер ми пропонуємо замовникам і постачальникам скористатися нашою електронною майданчиком для проведення закупівель та участі в торгах відповідно. Впевнені, що наш досвід і їх бажання торгувати ефективно приведе до спільного успіху”, – говорить Олексій Власенко, директор УУБ.

Олексій Власенко
Олексій Власенко
 
 Варто зауважити, що Українська універсальна біржа входить до Асоціації “Біржові та електронні майданчики”, члени якої проходять ретельний відбір і всебічну перевірку.
Асоціація “Біржові та електронні майданчики” об’єднує 22 біржі та електронні майданчики з усієї України. Членство в асоціації надається не лише за критеріями бажання самої біржі чи торгового майданчика.
Під час надання членства враховується репутація, історія кожного організатора торгів та ідейні принципи розвитку. – говорить Олег Падалка, директор “Асоціації біржові та електронні майданчики”.
До членів асоціації входять сучасні та потужні біржі України.
На товарному ринку — це Українська універсальна біржа, що є лідером з організації біржових торгів на товарних ринках (сільськогосподарська продукція, енергоносії, деревина та ін.),  проводить біржові торги майном збанкрутілих банків, що передані до ФГВФО, активно проводить  торги майном Фонду державного майна та торгує майном крупних державних та комерційних підприємств. На фондовому ринку — це Українська біржа, біржа Перспектива”.
Олег Падалка
Олег Падалка
 Паралельно із запуском ProZorro реформації відбулися і на законодавчому рівні.

Так, з 4 квітня 2016 року увійшов в дію Закон України “Про публічні закупівлі”, який змінив підхід до державних закупівель навіть на термінологічному рівні.

Віднині державні закупівлі називають публічними, а конкурс, документація конкурсних торгів, пропозиція конкурсних торгів, комітет по конкурсним торгам змінилися на тендер, тендерну документацію, тендерну пропозицію, тендерний комітет.

Сьогодні усі закупівлі держави (державних компаній, установ і органів влади) проводяться виключно через електронну систему ProZorro.

Ринок відкритих даних, який започаткувала система  ProZorro, – це, по суті, модель державно-приватного партнерства, яка вже встигла добре зарекомендувати себе в інших європейських країнах. Держава тут виступає власником даних, налаштовує доступ і правила роботи з ними, визначає правила участі в тендерах і контролює якість послуг, а постачальників визначає за результатом тендерів.

У той час, як бізнес пропонує і безпосередньо створює сервіси на базі цих даних. Таким чином, кожна сторона має ряд переваг, а модель в цілому дозволяє значно економити бюджетні кошти.

Як продавали через Prozzoro рік тому та зараз
Prozzoro – пілотний проект (вересень 2015 року) Prozzoro – національна система публічних електронних закупок (вересень 2016 року)
Кількість тендерів 5021 50779 ріст в 10 раз
Очікувана вартість 1,65 млрд. грн 24,96 млрд. грн ріст в 15 разів
Кількість замовників 638 8726 ріст в 13,7 раз
Кількість учасників 2140 17328 ріст в 8 раз
Середня кількість пропозицій на торги 2,67 2,23
Середній % економії 9,24% 13,86%

Таким чином, Україна змогла зекономити на запуску технологій і тепер забезпечує висококонкурентний сервіс для державних компаній і бізнесу.

Того року завдяки ProZorro  було проведено відкриті торги на закупки більш ніж на 10 млрд., при цьому економія склала 1,3 млрд. грн. Загалом з часу роботи ProZorro українська казна змогла зберегти понад 5,1 млрд. грн.

Наразі система успішно функціонує. 13,6 тис. державних установ, які зареєстровані в ProZorro, оголосили майже 260 тис. тендерів на планову суму понад 117 млрд. грн.

Олександр Стародубцев
Олександр Стародубцев
Використовуючи аналітичні дані перебігу та оскарження торгів, система постійно вдосконалюється. За словами керівника департаменту державних закупівель Мінекономрозвитку Олександра Стародубцева, одним із важливих покращень стало створення бібліотеки специфікацій товарів та послуг, які найчастіше закуповуються в системі.
“Таким чином ми вирішуємо проблему недостатнього рівня професійності замовників, напрацьовуємо спільну типову базу, завдяки якій не потрібно щоразу придумувати опис, приміром, стільця при його закупівлі, досить просто взяти потрібну специфікацію в бібліотеці.
Друга важлива зміна – підключення до ProZorro  пошуково-аналітичної системи “007”. Вона дозволяє відслідковувати платежі держказначейства по тому чи іншому тендеру. І третє – було визначено граничну суму і терміни закупівлі: оголошена вартість – не менше 3 тис. грн., тривалість тендеру – не менше двох днів.
Це унеможливлює значну кількість зловживань у системі“, – каже Стародубцев.