Андрій Мотовиловець: «Ми зацікавлені у професійних майданчиках, орієнтованих на клієнта»

З 1 січня цього року всі активи проблемних банків, які опинилися у Фонді гарантування вкладів фізичних осіб, розподіляються винятково на майданчики, підключені до системи ProZorro.Продажі.

Про те, скільки майданчиків зареєструвалося після зміни правил, як проходять продажі та чи можна «обдурити» систему, інформаційному порталу «Банкрутство та ліквідація» розповів проектний менеджер ProZorro.Sale Андрій Мотовиловець.

Андрію, чи можна стверджувати, що система ProZorro працює успішно і це – серйозний крок до кардинального реформування державних закупівель?

З системою ProZorro я почав працювати ще під час роботи з Міністерством інфраструктури. Волонтери і представники майданчиків, які захотіли змінити щось у країні, ходили по міністерствах, шукали тих, хто може підтримати їхню ініціативу. Тоді це ще був лише пілотний проект у сфері закупівель, і Мінінфраструктури приєдналося до нього на добровільних засадах. Нам одразу сподобався підхід ProZorro – це повна публічність, електронні процедури, легкий і простий доступ для бізнесу. Все це дає можливість набагато якісніше проводити закупівлі для держпідприємств, а тільки у Мінінфра йдеться про бюджети на десятки мільярдів гривень на рік.

Коли ми проаналізували, як держпідприємства закуповують, виявилося, що жодної публікації пропозицій немає, а отже, нічого не можна нормально аналізувати. У підготовці документів діє якась таємнича факсова система, де є пропозиції п’яти різних компаній. Тобто повна закритість і безлад. Більше того, нас лякали: щойно ви введете це до електронної системи, зупиниться все – поїзди, літаки, припинить поглиблюватися дно, помре все в інфраструктурі.

Але трагедії не сталося, все було зовсім навпаки. Ми успішно підключилися до ProZorro, і все запрацювало. От тоді ми побачили, наскільки ефективнішими можуть бути тендери, якщо зробити доступ до них легким та простим. Закупівлі завжди були закритими, на ринку навіть реально існували компанії, які працювали винятково з тендерами державних підприємств як посередники. Це був їхній бізнес – готувати до участі в державних тендерах. А зараз ми бачимо, що ситуація змінилася на краще. Станом на 1 березня в ProZorro більш як 30 тисяч процедур Мінінфра на майже 40 млрд грн, при цьому економія сягає 1,35 млрд грн. Я думаю, це дуже показовий результат, який доводить: підходи і принципи ProZorro дуже ефективні.

Восени 2016 року досвід ProZorro став основою для нового проекту – створення електронної системи продажу активів неплатоспроможних банків разом із Фондом гарантування вкладів. Це, власне, і є проект ProZorro.Продажі, в якому я працюю сьогодні. Суть його полягає в тому, щоб забезпечити відкритий, конкурентний, прозорий продаж активів банків. При цьому покупцем може виступати будь-хто: і окремий громадянин, і корпорація. А лотів у нас дійсно багато – тут і автомобілі, й квартири, і нежитлові приміщення, обладнання і техніка тощо.

Хоча принцип роботи електронної системи ProZorro.Продажі зворотний – ми не закуповуємо товари, а навпаки, їх продаємо, – проте в ньому ми використовуємо архітектуру, аналогічну ProZorro.Закупівлі, а також всі принципи і підходи, на які спиралася команда проекту. В нашій команді багато тих, хто працював із ProZorro. Це дало нам можливість досить швидко розгорнути нову базу даних і успішно запустити проект.

Зараз перед вами новий виклик – з початку року продажі ФГВФО йдуть через вас. Розкажіть, чи щось змінилося у зв’язку з цим? Скільки майданчиків у вас акредитовано? Чи вдається вам переконати, що ProZorro – найкращий варіант для ринку?

Як я вже казав, у проекті ProZorro.Продажі ми рухаємось дуже швидко. Спочатку ми запустили базу даних, потім протестували її роботу, а згодом почали підключати електронні майданчики. Після акредитації Фонду до проекту підключилося 28 майданчиків. З них близько 10 – це майданчики, які прийшли до нас у систему ProZorro.Закупівлі, а також нові біржі, з якими ми познайомилися, вже працюючи у Фонді.

Що ж до другого запитання, на нього відповісти найлегше, оскільки ми забезпечуємо повну прозорість і вільний доступ до даних. Ми застосовуємо дуже крутий єдиний модуль аналітики, дуже професійний та глибокий, зроблений на основі німецької системи Qlik, яка працює в усьому світі, в тому числі на Нью-Йоркській фондовій біржі. До речі, це приклад реальної допомоги бізнесу: нам як реформаторському проекту віддали цю програму для роботи безкоштовно.

За допомогою модуля аналітики можна в режимі онлайн побачити всі показники системи ProZorro.Продажі: скільки пропозицій, яка ефективність аукціонів, наскільки збільшено стартову ціну, хто є лідером з об’єму продажів, хто найбільше привів покупців. Інформація повністю відкрита. Наскільки ефективні майданчики, наскільки професійні банки, які видають цю інформацію. Все це аналізується, все можна подивитися. І це – найкращий аргумент для нового бізнесу, який хоче долучитися до аукціонів. Ми дуже зацікавлені, щоб бізнес приходив, аналізував, брав участь у наших торгах.

Чи були такі, кому ви відмовляли?

Ми не можемо відмовити жодному майданчику. В цьому принцип – ми відкриті для всіх і не створюємо штучних обмежень. Тому ми всім даємо право брати участь у проекті. Головне, щоб ви були до того технічно і професійно готові.

Система ProZorro.Продажі – це модуль аукціону з центральною базою даних. Уявімо, що ви – електронний майданчик, який бажає приєднатися до системи. Ми даємо вам на підключення відкритий код, ІТ-архітектуру і говоримо: на основі цього вам потрібно почати розробку. Після того як майданчик підписує договір із Transparency International, ви починаєте писати код. Оскільки він відкритий – і в закупівлях, і тут – ви пишете свою програму, свій кабінет, після чого звертаєтеся до нас і говорите – друзі, ми готові, тестуйте нас. Тестування проходить у два етапи. Спочатку автотестування – це боти, потім – ручне, де реальна людина заходить на сайт і аналізує інформацію.

Для нас дуже важливо, щоб майданчик увійшов до системи монолітно. Оскільки ProZorro.Продажі – це продовження успішної реформи, важливо, щоб майданчики були готові і технічно, і професійно. Якщо якийсь із них працюватиме погано, це кине тінь на весь проект. Тому на акредитацію Фонду подавалися лише ті майданчики, які дійсно готові до підключення. І вони працюють. Плюс система весь час росте, змінюється, з’являються нові модулі, кабінети. Фонд може попросити щось змінити, і ми повинні автоматично відобразити це на кожному майданчику: всі 28 майданчиків мають змінитися, щоб ми були як одне ціле.

Чи є ще бажаючі підключитися?

Ми бачимо, що інтерес є. Ще достатньо велика кількість бірж хоче до нас приєднатися. Але ми хочемо підняти питання професіоналізму майданчиків. Нам потрібна не лише ІТ-розробка, ми чекаємо від них якісного сервісу для покупців. Головне завдання майданчиків – продавати, працювати з клієнтом. Тому мало бути просто ІТ-розробкою, потрібно працювати з покупцями. Потрібно розповідати про аукціон, про торги, які проходять, повідомляти про цікаві лоти, збирати для клієнтів інформацію по активах, розповідати про процедури, про переваги системи, залучати нових учасників. Це дуже важливо.

Майданчики мають чітко зрозуміти свою бізнес-модель і працювати з нею, враховуючи зміни і тенденції. Наприклад, раніше ми працювали тільки з факторинговими компаніями по кредитах. Зараз кредити можуть викупати і юридичні, і фізичні особи. Це означає цілу нову аудиторію потенціальних покупців, з якими треба працювати.

Все, що ми робимо як проектна команда – надаємо інформацію про лот, надаємо безпечний захищений аукціон, де є можливість перемогти у чесних умовах. Відповідно, ми даємо сигнал ринку: купувати у держави вигідно і безпечно. А майданчики мають пояснювати це клієнтам.

Наприклад, пояснювати, як працює аукціон, які дані про покупця будуть у відкритому доступі й чому. Допомагати у пошуку лотів, аналізувати статистику, робити зручний інтерфейс. Тобто у майданчиках, які приєднуються, ми хочемо бачити професіоналізм, клієнтоорієнтованість, послуги для бізнесу, щоб він приходив на торги і брав участь.

Чи змінюватимуться умови акредитації Фонду?

Усе відбуватиметься винятково через Фонд. Наразі за вимогою Фонду ми акредитуємо тільки ті майданчики, які підключені до центральної бази даних. Оскільки у ФГВФО підписаний договір із Transparency International про те, що вся центральна база і розробка буде віддана йому, і він володіє цією системою та торговою маркою і адмініструє її, Фонд має право на такі умови.

Ми зараз як тимчасовий адміністратор системи маємо підключити тільки ті майданчики, які технологічно готові. Які точно забезпечать нам правильне введення гарантійного внеску, правильне введення інформації про претендента на торги тощо. Біржі повинні зрозуміти, що це – бізнес, і вони мають комунікувати з клієнтами і забезпечувати Фонду професійні продажі.

Якщо майданчик пройшов усі етапи тестування, чи може Фонд відмовити йому в акредитації?

Може. У Фонді проводиться перевірка кількома департаментами. Один із них – департамент з безпеки. А він може відмовити з тієї причини, що у того чи іншого майданчика сумнівна репутація. Бо ми тестуємо лише технічну готовність. Але рішення приймає виключно Фонд гарантування вкладів.

Як взагалі просувається співпраця з Фондом? Наскільки активно вони виставляють лоти?

Якби у Фонду не було бажання змінити ринок продажів, то ми як проект не відбулися б. Вони були зацікавлені, аналізували, в який спосіб активи продавалися раніше, і зрозуміли, що хочуть більшого. Через те, що банківська система України почала одужувати, були ліквідовані проблемні банки, Фонд став утримувачем активів на величезну суму коштів – близько 100 млрд грн. У зв’язку з цим Фонд виплачував кошти величезній кількості вкладників – з грошей, які позичив у Національного банку та Міністерства фінансів. У ФГВФО немає професійного завдання акумулювати на собі нерухомість або тримати ці кредити. Його мета – продати і повернути гроші. Тому ми надаємо Фонду оптимальний варіант аукціону, таку прозору систему, щоб ринок побачив, що і як вони продають. Щоб ринок повірив, що це безпечно і вигідно, прийшов і почав купувати.

Не всі лоти Фонду є якісними. Наприклад, є «сміттєві» папери, беззаставні кредити…

А це вже нехай ринок вирішує, чи варті чогось ті цінні папери, чи ні. Я не думаю, що всі активи банківської системи складаються зі «сміттєвих» паперів. Так, там є проблемні активи, але частина – дуже хороші.

А в чому полягає ваш інтерес? Як ви на цьому заробляєте?

Ми не можемо на цьому заробляти. Бо одне із завдань проектного офісу – знайти фінансування для запуску проекту. У нас є досвід пошуку фінансування, з яким ми зіткнулися у Міністерстві інфраструктури, і цей досвід ми використовуємо тут. ІТ-розробка, центральна база – це дуже дорого. Тому ми звертаємося до донорів. Керівник проекту Олексій Соболєв комунікує з усіма фондами. Ми хочемо продемонструвати, який КРІ ми покажемо для країни. Донорам важливо, щоб ми були у проекті. Тому вони дивляться на кваліфікацію проектного офісу і затверджують нашу зарплату.

Все фінансування ведеться через «Transparency International Україна», яка є філіалом найвідомішої в світі антикорупційної організації і адміністратором бази даних проекту на етапі пілотування. Перед тим як отримати і витратити гроші, ми проходимо багато перевірок. Ми підзвітні й Transparency International, і донорам. Їм теж вигідно, щоб проект був успішним. Бо їм важливо не лише видати гроші, а й щоб вони були витрачені на реальні зміни. Тому нам необхідно правильно витрачати гроші й отримувати результат.

Ви сказали, що ці розробки дуже дорогі. А наскільки вони захищені від зламу системи, d-dos-атак?

Ми не стикалися з такими атаками, вони іноді відбуваються на закупівлях і спрямовані на майданчики, які є більш вразливими. Саму систему –центральну базу даних і модуль аукціону – не можна зламати, вона закрита і зв’язується винятково через майданчик. Оскільки майданчиків зараз 28, можна «покласти» нехай 3-4, але інші будуть працювати. І ми точно убезпечимо модуль аукціону та центральну базу даних.

А чи бувають такі проблеми – то кнопки не працюють, то не завантажується, тобто характерні ознаки того, що хтось намагається злити активи?

Сьогодні в нашій системі ProZorro.Продажі такого немає. Якийсь окремий майданчик і може мати якийсь збій, але центральна база даних буде працювати, і ви все одно можете брати участь в торгах, оскільки решта майданчиків працюють паралельно. Щоб уникнути цього незначного ризику, ми також радимо покупцям реєструватися одразу на кількох біржах, система це дозволяє.

Мабуть, ми не з’явилися б, якби таких проблем раніше не було. Були, і це підтверджують гравці ринку, які мали справу з біржами, адже кожна з бірж мала свій модуль. Ми чули і про проблемну реєстрацію, і про зникнення кнопок, і про те, як учасників не допускали до торгів під приводом, що їм потрібно їхати до іншого міста підписати договір. Оскільки біржі були роз’єднані й часто інтереси не збігалися, кажуть, що дехто заробляв на тому, що лот зірветься, а не на тому, що його буде продано. Я не можу назвати конкретних прізвищ, але швидше за все зловживання дійсно були – інакше не було б сенсу змінювати систему.

Чи були зриви торгів?

Те, що не буде легко, ми чудово розуміємо вже з того, в якій кількості судових розглядів бере участь Фонд гарантування вкладів фізичних осіб.

Прикладом був аукціон, заблокований за рішенням суду. Заявник звинуватив нас як систему ProZorro.Продажі у тому, що ми начебто у своїх аукціонах порушуємо Закон України «Про публічні закупівлі». Вдумайтесь: в аукціоні з продажу ми начебто порушуємо закон про закупівлі!

Суд призупинив цей аукціон, і ми зараз йдемо в апеляцію. Сподіваємося, що судова система України не чинитиме опору нашому проекту. І більш професійно ставитиметься до скарг факторингових компаній або учасників, які хочуть незаконно зупинити продажі.

Які плани на майбутнє?

Майже кожного тижня Фонд виставляє нові лоти у системі. І можна аналізувати, що саме вони виставляють, що планують на продаж. Ви також дуже легко можете це побачити: на нашій веб-сторінці http://prozorro.sale/ є дуже зручний пошуковий рядок, який допоможе вам швидко знайти будь-який лот. Крім того, всі нові лоти, в яких є фото, подаються одразу ж на титульній сторінці сайту, що дуже зручно. Будь-хто може заходити і шукати цікаві для себе пропозиції.

У майбутньому ми хочемо створити єдиний реєстр усіх активів, включаючи кредити, рухоме і нерухоме майно, і зробити його публічним. Ми хочемо, щоб ринок його аналізував і прямо на цьому реєстрі вказував, які лоти є для нього цікавими. Щоб був зворотний зв’язок: у ринку є зацікавленість у тих чи інших лотах.

Своєю діяльністю ви багатьом перейшли дорогу. Чи були особисті погрози, варіанти підкупів?

Чи були зустрічі, де питали, як можна вплинути на модуль аукціону? Так, такі зустрічі були. Відповідь була одна: друзі, архітектура побудована з самого початку так, що на модуль аукціону технологічно вплинути неможливо. Ми завжди апелюємо до результатів публічних закупівель, яких в ProZorro вже було проведено на мільярди гривень. І ніхто ніколи не зміг вплинути на цей модуль. Тому ми швидко припиняємо подібні розмови і більше розповідаємо про те, як проводяться аукціони, як важливо формувати бюджет до початку торгів, як важливо оцінювати лот і намагатися виставити максимальну ціну в другому раунді аукціону. Тобто розповідаємо, як правильно і ефективно працювати з системою.

Тому жодного сенсу погрожувати нам немає. Ця програма не впаде, а житиме своїм життям незалежно від того, є у проекті я чи хтось інший.

Наостанок додам, що сьогодні в ProZorro.Продажі є величезна кількість цікавих лотів, і база поповнюється щодня. Це все – величезна можливість як для бізнесів, так і для простих громадян. То ж приходьте, шукайте лоти, вивчайте, беріть участь у торгах і перемагайте.

Джерело: Банкрутство та ліквідація